قالیشویی تهران

آزمایش WBC یا شناسایی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع یعنی چه و چگونه انجام می شود

1402.08.10
Queen Neda
0

آزمایش WBC یا شناسایی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع یعنی چه

 

هدف از انجام آزمایش WBC یا شناسایی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع چیست ؟ 

آزمایش مدفوع WBC به منظور شناسایی و تعداد سنجی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع انجام می‌ شود . آزمایش تشخیص سلول‌ های خونی سفید در مدفوع در برگه ثبت آزمایشات با عنوان WBC ثبت می گردد . آزمایش سلول‌ های خونی سفید در مدفوع برای تشخیص عفونت‌ های باکتریایی و ویروسی ، التهابات دستگاه گوارش ، بیماری‌ های التهابی روده ، سرطان روده و سایر بیماری‌ های مرتبط با دستگاه گوارش استفاده می‌ شود . در آزمایش مدفوع WBC ، نمونه مدفوع در آزمایشگاه بررسی می‌ شود تا به دنبال سلول‌ های خونی سفید در مدفوع باشد . 
پس از انجام آزمایش ، باید WBC مدفوع در محدوده طبیعی باشد . محدوده نرمال و طبیعی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع نشان می دهد که فرد در حالت عادی به سر می برد . یا در صورت درمان بیماری ، درمان در حال انجام است . اما گاهی اوقات سلول‌ های خونی سفید در مدفوع دیده شده و وضعیت آزمایش مثبت یا Positive اعلام می گردد .

 

چگونه نتیجه آزمایش WBC یا شناسایی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع خود را بخوانیم و بررسی کنیم ؟

جواب آزمایش مدفوع دارای پیچیدگی خاصی نمی باشد و جواب آزمایش WBC در مدفوع به صورت کلماتی است که مشخص می کند مدفوع فرد دارای موردی است یا خیر .

کلمات قابل مشاهده در آزمایش مدفوع عبارتند از :

غیرقابل شناسایی یا Neg ، منفی یا negative یعنی فرد فاقد بیماری بوده ، مثبت یا Positive یعنی فرد حامل بیماری است ، Soft به معنی سفت و Not seen به معنی چیزی دیده نشد .

گاهی اوقات نیز محدوده ای برای آزمایش مورد نظر تعیین می گردد که بیان کننده حدود وضعیت آزمایش WBC در مدفوع است .

اما جواب آزمایش مدفوع در اکثر آزمایشات مدفوع با کلمات Not seen و یا Neg به معنی منفی بودن ، ثبت می شود .

محدوده نرمال آزمایش WBC یا شناسایی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع چیست ؟

در جواب آزمایش قسمتی با عنوان Result وجود دارد که عدد وضعیت مدفوع شما نوشته شده است . رنج نرمال برای آزمایش مدفوع WBC در آزمایشگاه‌ های مختلف ممکن است متفاوت باشد ، اما در بسیاری از موارد ، نتیجه آزمایش به عنوان نرمال تلقی می‌ شود به شرط آنکه تعداد سلول‌ های خونی سفید در مدفوع در حد مشخص دیده نشده باشد . اما به طور کلی ، در صورت عدم وجود خون مخفی در مدفوع ، نتیجه آزمایش به عنوان نرمال تلقی می‌ شود . و به صورت Neg یعنی منفی ، منفی یا negative و یا کلمات Not seen یعنی چیزی دیده نشده ، ثبت می شود .
در صورت وجود سلول‌ های خونی سفید در مدفوع ، نتیجه آزمایش به عنوان مثبت یا Positive گزارش و ثبت می گردد .

علائم مثبت شدن جواب WBC یا سلول‌ های خونی سفید در مدفوع چیست ؟

علائمی که باعث Positive یا مثبت شدن جواب آزمایش WBC در مدفوع می شود عبارت است از :
تغییر در شکل و قوام مدفوع به صورت خونریزی یا لایه‌ای ، احساس درد شکمی ، سوزش و خارش پیرامون مقعد ، تغییر در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی .


علائم منفی شدن جواب WBC یا سلول‌ های خونی سفید در مدفوع چیست ؟

علائمی که باعث negative یا منفی شدن جواب آزمایش WBC در مدفوع می شود عبارت است از :
عدم وجود علائم و نتیجه آزمایش منفی .

چه عواملی باعث مثبت شدن جواب WBC یا سلول‌ های خونی سفید در مدفوع می شود ؟

عواملی که باعث Positive یا مثبت شدن جواب آزمایش WBC در مدفوع می شود عبارت است از :
التهابات دستگاه گوارش ، عفونت‌ های باکتریایی و ویروسی ، بیماری‌های التهابی روده ، سرطان روده و استفاده از دارو های پر ضرر برای درمان بیماری‌ های التهابی .


چه عواملی باعث منفی شدن جواب WBC یا سلول‌ های خونی سفید در مدفوع می شود ؟

عواملی که باعث negative یا منفی شدن جواب آزمایش WBC در مدفوع می شود عبارت است از :
نبودن علائم خاص و استفاده کم از دارو های کم خطر برای درمان عفونت‌ ها .


سخن پایانی :

بهتر است برای بررسی و نتیجه گیری نهایی آزمایش WBC یا شناسایی سلول‌ های خونی سفید در مدفوع از پزشک متخصص خود کمک بگیرید ‌. پزشک شما در صورت لزوم و بررسی دقیق آزمایش خون ، شما را به پزشک عمومی و یا متخصص بیماری های داخلی معرفی خواهد کرد تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را برای شما تعیین کند .


 

 

 

 

 

توجه

 

توضیحاتی که توسط گروه نداآیلند برای انواع بیماری ها ، داروهای شیمیایی ، گیاهی ، مکمل ها و روش های درمانی ... ارائه شده ، صرفا جهت افزایش آگاهی و اطلاعات زمینه ای داروها است و فقط پزشک ، بر اساس وضعیت بیمار مجاز به درمان و تجویز دارو است . پس اکیدا توصیه میشود به هیچ وجه اقدام به مصرف خودسرانه داروها و مکمل ها و روش های درمانی ... ننمایید و حتما به پزشک مراجعه فرمایید .

 

گروه نداآیلند هیچگونه مسولیتی در قبال پیامدهای ناشی از استفاده خودسرانه موارد درمانی و داروها و مکمل ها و ... توسط اشخاص ندارد .

 

مطالب مشابه

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا